„Fiecare companie are muzica ei proprie”

Articole

  • Home
  • / „Fiecare companie are muzica ei proprie”
„Fiecare companie are muzica ei proprie”

„Fiecare companie are muzica ei proprie”

alexandra

Ce este wellbeing-ul organizational si cum se poate masura? 

Simona Nicolaescu: Sunt multe definitii ale well-being-ului, majoritatea fiind corelata cu sanatatea si securitatea organizationala, ceea ce este legitim pentru ca asa a inceput totul legat de starea de bine a angajatului. Personal sunt de parere ca well-being-ul ar trebui privit holistic, nu doar sa ne uitam la angajat ca la o unealta de productie care este evaluata anual sau bianual in cadrul managementului performantei, de la care asteptam periodic citeva bife in chestionarul de satisfactie. Suntem in etapa in care ne intereseaza in mod real cresterea omului, sanatatea lui fizica, psihica si implicarea in actiuni cu sens.

Ca atare, well-being-ul organizational reprezinta acel cadru creat in mod strategic astfel incat sa se obtina o stare de satisfactie a angajatului, care la randul ei sa genereze rezultate atat personale cat si pentru companie. Well-being-ul il vad ca fiind compus din diferite aspecte ale vietii unei organizatii care, masurate, dau acel confort de care au nevoie atat clientii, actionarii cat si angajatii astfel incat fiecare sa atinga performanta dorita: aspectul financiar, starea fizica si psihica a angajatilor, impactul in comunitate.

"Starea de bine incepe de la primele ore"

Cum stim ca avem o stare de bine in companie, in lipsa indicatorilor constientizati cu sprijinul unui consultant?

Chiar si in lipsa unor masuratori, starea dintr-o organizatie este perceptibila, atat vizual, kinestezic, cat si auditiv. Din ipostaza de client sau consultant, atunci cand intri pentru prima oara intr-o organizatie, starea pe care o simti este de fapt generata de muzica proprie, unica fiecarei companii, fiecarui departament. Acolo unde vezi si auzi rasete, incepi sa te simti si tu degajat. Starea de bine incepe de la primele ore ale diminetii, continua in cursul zilei si este luata si mentinuta apoi acasa. Este un stil de viata pe care il adopta cat mai multi dintre angajati.

"Deschidere si nu prea"

In ce masura exista deschidere la nivel managerial in Romania pentru o diagnoza in acest sens?

Acum sase ani cand am demarat primul proiect de well-being numit ‘’Saptamana angajatului’’, companiile erau reticente in a analiza modul in care angajatii reusesc sa pastreze o viata echilibrata. Acum, managerii sunt deschisi sa li se puna intrebari angajatilor pentru a descoperi daca reusesc sa se deconecteze de problemele de la serviciu cand sunt acasa.

Asta nu inseamna ca sunt 100% pregatite sa se dezbrace cu totul si sa examineze situatia asa cum este. De exemplu, atunci cand aplicam in organizatii instrumentul WLB audit care masoara mai multe aspecte ale starii de bine a angajatului din ultima luna (starea fizica, starea psihica - in special nivelul de stres, relatiile de munca, echilibrul vietii profesionale, sociale, de familie) sunt situatii in care managementul nu este de acord cu anumite intrebari. Exista temeri fie sa nu se intre prea mult in intimitatea angajatului sau sa fie decoperite situatii pe care organizatia sa nu le poata adresa.

"Pana si cifra de afaceri"

Ce obiective specifice urmareste de regula HR-ul, si boardul in general, acolo unde sunt implementate astfel de programe?

Cele mai frecvente obiective specifice sunt: rata de retentie, absentesimul pe motiv de boala, numarul accidentelor de munca, gradul de satisfactie al angajatului de a lucra in companie, influentarea anumitor indicatori din cadrul survey-ului intern anual.

In companiile in care am lucrat pentru departamente de vanzari, am putut valida ca in zilele in care am derulat programe de well-being rata vanzarii a crescut comparativ cu alte zile. Deci, practic, cresterea cifrei de afaceri poate fi un obiectiv specific al acestor programe.

Compania a inceput sa aiba grija de mine” 

Din perspectiva angajatilor de data aceasta, care sunt beneficiile percepute? Sunt acestea evidente? Sunt si durabile?

Feedback-ul cel mai des pe care il aud de la oamenii care sunt implicati in activitati de well-being este: compania a inceput sa aiba grija de mine, ceea ce este un semnal pozitiv.

In urma workshop-urilor canalizate pe a schimba stilul de viata, de la nutriţie, fitness pana la cel de cum sa iti mentii o viata echilibrata sau de managementul stresului, unii oameni reusesc sa vada beneficiile – incep sa scape de kilogramele in plus, sa aiba mai multa energie, sa invete sa se relaxeze. Simt nevoia unei precizari: aceste beneficii se vad doar in contextul in care oamenii, prin propria vointa isi schimbă stilul de viata dupa astfel de workshop-uri.

Continuarea articolului o puteti regasi aici.

 

Simona Nicolaescu

Antreprenor, trainer, coach si sustinator al vietii echilibrate in Romania